-
Робота акумулятора супроводжується виділенням вибухонебезпечної суміші водню і повітря. Забороняється біля батареї курити, користуватися відкритим вогнем, вести зварювальні та інші роботи, пов’язані з іскроутворенням і замиканням полюсних виводів.
- Електроліт – це розчин сірчаної кислоти. При попаданні електроліту на незахищені ділянки тіла необхідно промити їх водою і 10% розчином питної соди.
- Приєднання і від’єднання батареї повинно проводитись при відключених споживачах струму, виключеному зарядному пристрої. Спочатку приєднується плюсовий полюс, потім – мінусовий. Від’єднання відбувається в зворотньому порядку.
- Клеми підвідних проводів повинні бути щільно затиснені, а самі проводи послаблені. Батарея повинна бути надійно закріплена в штатному гнізді автомобіля.
Експлуатація батареї
- Батарею слід утримувати в чистоті.
- Раз у три місяці перевірте надійність закріплення батареї.
- Не допускайте забруднення поверхні батареї. При необхідності
протріть поверхню батареї вологою ганчіркою. - Полюсні виводи і клеми повинні бути чистими. Рекомендується після закріплення змастити їх технічним вазеліном або іншою густою нейтральною мастикою.
- Запуск двигуна повинен проводитись при виключеному зчепленні
(якщо це передбачено конструкцією автомобіля) тривалістю не більше
5 – 7 секунд. Перерва між запусками має перевищувати 1 хвилину. Якщо після 3-4 спроб двигун не запрацював, то батарею необхідно зарядити, систему запуску двигуна перевірити.
НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯ наявність неполадок в системі запуску двигуна, тому що це спричиняє перенавантаження акумуляторної батареї, руйнування позитивних пластин і потемніння електроліту у всіх або декількох секціях, тобто до виходу з ладу акумулятора.
Раз у три місяці перевіряйте падіння напруги на клемах акумулятора в момент запуску двигуна. Якщо напруга падає нижче 11В, то деякі елементи системи запуску (наприклад – стартер) несправні. Пам’ятайте, що пластини акумулятора розраховані на тривалу експлуатацію із запасом надійності. Якщо пластини руйнуються і електроліт темніє в період гарантійного терміну, то це свідчить про вплив перевантаження і частих глибоких розрядів. При виявленні потемніння електроліту і руйнування пластин в період гарантійного терміну в гарантійному обміні буде відмовлено.
- При експлуатації автомобілів рівень зарядної напруги повинен відповідати вимогам інструкції на транспортний засіб і знаходиться в межах 13,9 – 14,4В незалежно від режиму роботи двигуна і включених споживачів (крім автомобілів, що працюють в інтенсивному режимі, наприклад, таксі).
НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯексплуатація батарей в режимі НЕДОЗАРЯДУ, тобто при напрузі нижче 13,9В. Тривалий недозаряд спричиняє глибокий розряд акумулятора, що є недопустимим.
НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯексплуатація батарей в режиміПЕРЕЗАРЯДУ, тобто при напрузі вище 14,4В. Напруга вище норми спричиняє википання води і підвищення густини робочої рідини, руйнування свинцевих пластин, помутніння і потемніння електроліту в одній, декількох або всіх секціях батареї. Напруга вище 14,5В може привести до вибуху акумулятора. Тому не рідше одного разу в 2 місяці перевіряйте рівень зарядної напруги. Контроль рівня електроліту в акумуляторі, що не обслуговується неможливий, тому при його експлуатації особливо важливо не допустити перезаряд.
- Рівень електроліту не повинний бути нижчим норми. При експлуатації малообслуговуваного і ремонтопридатного акумуляторів споживач зобов’язаний підтримувати рівень електроліту шляхом доливання дистильованої води.
Увага! Доливання електроліту й інших рідин заборонено.
- Стежте за електроустаткуванням Вашого автомобіля. Не допускайте впливу на акумулятор електросистеми, елементів кузова, сигналізації автомобіля як джерел споживання електроенергії при виключеному двигуні. Такий вплив характеризується струмом витоку. Один раз у 3 місяці вимірюйте струм між відключеною від акумулятора негативною клемою і негативним полюсним виводом акумулятора (не проводьте цю операцію самостійно, якщо автомобіль оснащений комп’ютером). Використовуйте амперметр класу точності не нижче 1. Якщо струм витоку є, то акумулятор буде розряджатися при виключеному двигуні, а тривалий вплив підвищеного струму витоку спричиняє глибокийрозряд і деформування негативних пластин або негативних полюсних мостів у всіх чи деяких секціях акумуляторної батареї, тобто руйнування акумулятора. Якщо автомобіль не експлуатується 2 – 3 доби і має струм витоку більще 10 мА, акумулятор може цілком розрядитися залежно від ступеня зарядженості батареї на момент вимикання автомобіля.
- Батарею слід підтримувати в зарядженому стані. Не рідше одного разу в 3 місяці, а також у випадку ненадійного пуску двигуна, необхідно перевіряти ступінь зарядженості по напрузі розімкненого кола (НРК), тобто необхідно перевірити напругу на відключеному від автомобіля акумуляторі. Вимір НРК необхідно робити не раніше ніж через 8 годин після вимикання двигуна. У цілком зарядженої батареї величина НРК складає 12,7 – 12,9В при температурі 20 – 25С. Вимір НРК слід робити за допомогою високоомного вольтметра класу точності не нижче 1,0. Після виміру НРК варто установити ступінь зарядженості батареї по таблиці 2 з урахуванням температури навколишнього середовища.
Таблиця 2
Ступінь зарядженості |
Рівноважна напруга розімкненого кола, Вольт при температурі |
||
% |
20…25С |
+5 …-5 |
-10…-15 |
100 |
12,7 |
12,8 |
12,9 |
75 |
12,45 |
12,55 |
12,65 |
50 |
12,2 |
12, 30 |
12,40 |
25 |
11,95 |
12, 05 |
12,15 |
О |
11,6 |
11, 7 |
11,8 |
- Батарею, ступінь зарядженості якої нижче 75 % узимку і 50 % улітку, необхідно зняти з машини і зарядити. Зарядку потрібно здійснювати при постійному струмі, що дорівнює 1/10 ємності батареї. Зарядка вважається закінченою після досягнення напруги на батареї (при підключеному зарядному пристрої) рівної 16,0В. Пам’ятайте, якщо ступінь заряду батареї нижче 75% узимку і 50% улітку, генератор автомобіля не зможе відновити нормальний ступінь зарядженості навіть при тривалих (більше 12 годин) періодах безупинної експлуатації автомобіля